שאלה א'
מה נוהגים לעשות בפסח שני?
בזמן שבית המקדש יה קיים שחטו את קרבן פסח עבור מי שהיה בדרך רחוקה או טמא בפסח הראשון, כיום נוהגים בו קצת שמחה לא אומרים תחנון ולא במנחה שלפניו יש שנוהגים לאכול מצות זכר למצה הנאכלת עם קרבן הפסח, הרב מזוז וכן הרב זליכה זצ"ל כתבו שנכון לאכול גם בליל טו' באייר שכן אז אכלו את קרבן הפסח, נהגו לעשות הילולא לרבי מאיר בעל הנס בפסח שני (מכמה טעמים)..
שאלה ב'
האם מותר להפעיל בערב שבת רובוט שינקה וישטוף באופן אוטומטי את הבית בשבת?
נאמר בתורה "לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך ועבדך ואמתך ובהמתך ובו', לכן יש איסור מלאכה על האדם עצמו משרתיו עבדיו ובהמותיו בשבת, לדעת ב"ש האיסור כולל בתוכו גם כליו של האדם במכונית ובטרקטור שלו וב"ה סוברים שאין אדם מצווה על שביתת כליו ולכן מותר לאדם להתחיל מלאכה בערב שבת שהיא מסתיימת מאליה בשבת וכן פסק בשו"ע סימן רנ"ב ס"א, מכל מקום נראה לאסור להפעיל את ה'רובוט' משום שיש בזה זילותא לקדושת השבת וכמו שאין להתיר להפעיל שירים במחשב או בנגן שיפעלו לתוך השבת.
שאלה ג'
הלכתי בחורשה בשבת ליד הצימר וראיתי צב הפוך על גבו – האם מותר להפוך אותו חזרה על רגליו או שאסור משום מוקצה?
שו"ע סימן שח' ס"ט בעלי חיים נחשבים מוקצים בשבת כמו עצים ואבנים שאסור לטלטלם כלל – נקרא מוקצה מחמת גופו ולכן בוודאי שאסור לטלטל צב בשבת אולם מצינו כמה מקומות שמותר לטלטל משום צער בעלי חיים ולכן מותר להפוך הצב על רגליו שכן זה צער בעלי חיים ובמצב שהוא על גבו במשך זמן רב עלול הוא למות, מי שיכול להפוך הצב ברגלו עדיף יותר מאשר בידיו, טלטול בגופו מותר אפילו לצורך הדבר שהוא מוקצה למשל להזיז כסף ברגלו כדי להביאו.
שאלה ד'
יש לנו בבית ילדים קטנים – חסדי שמים, ואנחנו מגיעים מבית הכנסת הילדים רעבים ומצד שני גם הדגים והתוכים צריכים לאכול באותו זמן, למי צריך להקדים את האוכל ?
פסק בשו"ע סימן קסז' שאם בירך המוציא ונזכר שלא נתן אוכל לבעלי חיים לפני שהוא מכניס לפיו הפת, מסיים המוציא לחם מן הארץ ומבקש תנו אוכל לבעלי החיים ואין זה נחשב הפסק כיון שאסור לו לאכול לפני בעלי החיים, סמכו דין זה על הפסוק 'ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואחר כך ואכלת ושבעת' ודין זה נאמר בכל בעלי חיים שמזונותיהם תלויים בבעל הבית, ההסבר לכך שאדם הוא בר דעת, יודע שעוד מספר דקות יגיע האוכל אך בעלי חיים שמגיע זמן האוכל ואינם מקבלים יש להם צער ואינם מבינים שיש פה איחור, חושבים הם שלא יהיה אוכל יותר – דבר זה גורם להם צער ולכן התורה אמרה שעלינו להקדים לתת אוכל לבעלי חיים לפני שאנו ניגשים לאכול, אולם כשיש ילדים קטנים שזקוקים לאכול ואינם עצמאיים באכילה ושתיה יש להעדיף קודם לתת להם לאכול כי צערם גדול ואז לגשת לבעלי החיים.