האם מותר לומר לגוי לעשות מלאכה בשבת עבור יהודי?
אמירה לגוי לעשות ליהודי מלאכה בשבת אסורה מדברי סופרים – אפילו שנותן הוראה לגוי ביום שישי לפני שבת. ישנם מקרים שהחריגו חכמים והתירו אמירה לגוי כגון : לצורך חולה אפילו שאין בו סכנה וכן לצורכי ילדים קטנים או מבוגרים תשושים, עוד התירו חכמים במקום צורך גדול או לצורך מצווה או להפסד מרובה לומר לגוי שיעשה מלאכות האסורות מדרבנן כגון : הדלקת מקרר שנפל החשמל ויש חשש הפסד או הדלקת מזגן בבית הכנסת שזה לצורך מצווה או בימים שיש צער גדול – [בימי שרב] אפילו בבית האדם, וכן לצורך יישוב ארץ ישראל, כגון קניית קרקעות מגוי שבזה יש מצוות ישוב ארץ ישראל.
האם מותר לומר לגוי להדליק את האור במקרה שקפץ השלטר/המפסק?
לאנשים בריאים האור משמש לתענוג, אמירה לגוי אסורה, במקרים שיש ילדים קטנים שנלחצים מתחושת החושך או אנשים בוגרים חרדתיים הרי זה נחשב לצורך חולה שאין בו סכנה ומותר לומר לגוי להדליק את האור וגם במקרה של אנשים בריאים ניתן לקרוא לגוי מבלי לתת לו הוראות והוא מבין מאליו ומרים את המפסק לצורך המקרר במקרה זה דברים שלא ניתן לעשותם בחושך שלא ייעשו באור שנדלק על ידי הגוי משום איסור הנאה ממעשה הגוי.
הייתה הפסקת חשמל בשכונה, לאחר כשעה חזר החשמל: האם מותר ליהנות מהאור או מהאוכל החם על הפלטה?
כאשר האור חוזר לאחר דקות בודדות – זה משום שהמערכת האוטומטית של חברת החשמל מסדרת את עצמה ואין שום חשש של חילול שבת, וכאשר החשמל חוזר לאחר חצי שעה ויותר הרי זה בהתערבות אדם, תלוי הדבר האם הפסקת החשמל שכונתית או הפסקה נקודתית בבניין מסוים, בהפסקת חשמל שכונתית יש היתר הלכתי לתקן את החשמל כיון שמצויים בשכונה אנשים חולים הזקוקים לחמצן וכדומה וחייהם תלויים בזרם החשמל ויש בזה ספק סכנת נפשות וממילא מותר לכל השאר ליהנות מתיקון החשמל, במידה ומדובר בהפסקת חשמל נקודתית בבניין שידוע שאין שם חולים או תינוקות אסור לתקן החשמל ע"י יהודים ויהיה אסור ליהנות מהחשמל בבניין זה, עד מוצאי שבת, אלא א"כ התיקון נעשה על ידי שאינם יהודים ויש בבניין חולים שאין בהם סכנה.